Mýdlo s pivem a lanolinem

Pivo představuje trochu pokročilejší přísadu, jež obsahuje cukr přispívající k lepší pěnivosti mýdla a je jednou z mých nejoblíbenějších surovin (předchozí recept najdete zde). Tentokrát jsem se rozhodla přidat k němu lanolin – vosk získávaný z ovčí vlny, který má prospěšné účinky na kůži, vč. hydratačních, avšak je třeba kupovat ho v čisté formě, nejlépe od Nature-store

Recept (500 g)

  • 25 % sádlo (125 g)
  • 20 % kokosový olej (100 g)
  • 10 % kakaové máslo RAW (50 g)
  • 35 % slunečnicový olej HO (175 g)
  • 5 % světlicový olej (25 g)
  • 5 % lanolin (25 g)
  • 8 % přetučnění NaOH (66 g)
  • 2 díly vody (místo ní 132 g vyvařeného světlého piva)
  • 5 g kaolinu
  • holandské kakao na obarvení
  • 2 % esenciální olej (5 g Rozmarýn+3 g Jalovec+2 g Limeta)

Obsah kyselin

  • laurová – 10 %, myristová – 4 % (-> mýdlo bude obstojně čistit a pěnit, pomůže cukr z piva)
  • palmitová – 13 %, stearová – 9 % (-> mýdlo bude průměrně pevné a odolné, pomůže kaolin)
  • olejová – 46 %, linolová – 7 % (-> mýdlo bude pečující a zároveň stabilní)

Pivo je třeba nejdříve zbavit alkoholu a bublinek (oxidu uhličitého) – dělají v mýdle neplechu. Den předem jsem pivo vyvařila na nízký stupeň na polovinu jeho původního objemu. Nechala jsem probublávat 1,5 hodiny. Vyvařené pivo jsem skladovala do druhého dne v ledničce. Pak jsem ho použila místo vody, vsypala do něj NaOH a připravila tak louh. Rozpustila jsem si tuhé lipidy (vč. lanolinu), přilila oleje a přisypala kaolin, který jsem zapracovala tyčovým mixérem (rád dělá hrudky). Lipidy měly 36°C, louh 38°C. Po promíchání se hmota zbarvila do rezava, k tomu přispěly ještě i zvolené esenciální oleje. Výsledné mýdlo si ovšem tuto barvu neponechá. Polovinu hmoty jsem nalila do formy. Zbylou polovinu jsem přibarvila holandským kakaem. Tu jsem lila v různé výšce v pruzích (drop swirl). I vršek jsem posypala kakaem. U pivního mýdla hrozí přehřátí, a tak jsem ho uzavřela víkem a dala do trouby jen na půl hodiny na 50°C, pak vypnula a nechala uvnitř do druhého dne. Při krájení mýdlo poměrně smrdělo (což mohlo způsobit jak pivo, tak lanolin), avšak do třech týdnů už vonělo jen po esenciálních olejích. 







Komentáře