Mýdlo s černým pivem

 Jistě vás nepřekvapí, že jsem v rámci své momentální “lokální” posedlosti vyrobila první pivní mýdlo. Už jsem se nedržela striktně českých surovin (přiznávám–potřebuji se toho babassu zbavit…), ale stejně jsem si neodpustila vééélké množství méně stabilních olejů, které budou pokožku výborně rozmazlovat. A stejně tak černé pivo! 

Chtěla jsem mýdlo pro denní používání, ale zároveň se mi líbilo podpořit pečující funkci, proto jsem zvolila přetučnění 8 %. Hovězí lůj, babassu a vlastně i ovesné hedvábí mýdlu dodají pevnost. Tekuté oleje jsem vybírala tak, aby neurychlovaly stopu. Koupila jsem černého Velkopopovického kozla a mohla jít na věc! Protože pivní mýdla, která jsem viděla na internetu, byla spíše světlá, zakomponovala jsem do receptu dýňový olej, který hmotu přírodně přibarví. Složení esenciálních olejů jsem z pochopitelných důvodů komponovala s myšlenkou na pánské vůně =) 

Recept (500 g)

  • 30 % hovězí lůj (150 g)
  • 30 % olivový olej extra virgin (150 g)
  • 20 % babassu (100 g)
  • 16 % slunečnicový olej (80 g)
  • 4 % dýňový olej (20 g)
  • 9 % přetučnění NaOH (66 g)
  • 1.2 dílu vody (80 g) + 0.8 dílu vyvařeného piva (52 g)
  • 2 % ovesné hedvábí (10 g)
  • oxid titaničitý na obarvení “pěny”
  • 2 % esenciální olej (6 g Smrk+2 g Šalvěj+2 g Rozmarýn)
  • 0,1 % CO2 rozmarýn (5 kapek)

Obsah kyselin

  • laurová – 16 %, myristová – 8 % (-> mýdlo bude méně čistit a pěnit, ale o to se postará cukr z piva)
  • palmitová – 16 %, stearová – 9 % (-> mýdlo bude průměrně pevné a odolné, pomůže ovesné hedvábí)
  • olejová – 31 %, linolová – 17 %, linolenová – 1 % (-> mýdlo bude pečující a trochu náchylnější ke žluknutí, nezapomněla jsem proto na CO2 rozmarýn)

Pivo je třeba nejdříve zbavit alkoholu a bublinek (oxidu uhličitého) – dělají v mýdle neplechu. Den předem jsem pivo vyvařila na polovinu jeho původního objemu. Sporák jsem nastavila na nízký stupeň. Z hrnce se vanul dým, ale jinak byla tekutina celkem klidá. Nechala jsem probublávat 1,5 hodiny. Vyvařené pivo jsem skladovala do druhého dne v ledničce. Druhý den jsem si připravila louh (z vody a NaOH) a nechala ho trochu vychladnout. Až poté jsem přilila pivo a míchala až k teplotě 38°C. Zároveň jsem si připravila lipidy: rozpustila jsem lůj a babassu, přilila olivový, slunečnicový a dýňový olej. Protože jsem hlava děravá a zapomínám na ně, přidala jsem také esenciální oleje, CO2 rozmarýn a ovesné hedvábí, které je třeba zapracovat tyčovým mixérem. Míchala jsem až k teplotě 36°C. Následně jsem louh přilila do olejů, krátce promíchala stěrkou a pokračovala mixérem. Navzdory všemožným upozorněním na rychlost stopy jsem mixovala o dost déle, než jsem zvyklá. Mohl za to asi kvalitní olivový olej extra virgin. Protože pivní mýdlo by nebylo ono bez “pivní pěny”, oddělila jsem si 200 ml a obarvila je oxidem titaničitým pečlivě rozmíchaným v trošce vody. Musela jsem ho zapracovat mixérem (dvojnásobnou dobu mixování jsem pak věnovala i hmotě bez oxidu). Při použití oxidu titaničitého se zvyšuje riziko vzniku tzv. glycerinových říček, které by ovšem v tomto případě nemusely vypadat vůbec špatně! Do formy jsem nalila hnědou hmotu a počkala, až trochu přituhne. Pak jsem přes stěrku opatrně lila hmotu bílou. Nechtěla jsem narušit celistvost spodní vrstvy. Vršek jsem po přituhnutí jen decentně přizdobila čínskou hůlkou. Pivo urychluje, oliváč zase zpomaluje. Co s tím? Nakonec jsem se rozhodla formu nepřikrývat a šoupnout ji na 50°C do trouby, kterou jsem po hodině vypnula a až druhý den otevřela a mýdlo nakrájela. 







Mýdlo si vzhledem k obsahu olivového oleje zaslouží min. 2-3 měsíce zrání. Zároveň by kvůli nestabilním olejům mělo být vypotřebováno do 10-12 měsíců, což nebyl problém. Navíc moc navzdory očekávání mělo krásné velké bubliny!



Komentáře