Mýdlo s bacuri máslem

Po okrouhlém mýdle jsem toužila už delší dobu a když se mi doma ocitla krabice od mléka vhodného tvaru, rozhodla jsem se jím ozvláštnit jedno "hnědé" mýdlo. Barvu mu dodává africké máslo bacuri, které sice rozhodně nevoní, ale báječně hydratuje a je doporučováno při všemožných kožních problémech. Nepatří mezi obvyklé suroviny, a tak při výpočtu NaOH ve své oblíbené mýdlařské kalkulačce musíte zvolit jinou surovinu, jejíž SAP se blíží číslu 150 (já si vypomohla palmovým olejem). Další možností je vypočítat recept bez bacuri a zadat přetučnění 3 % namísto 8 %. V mém mýdle najdete i další neobvyklé suroviny, jako vývar z kakaových slupek (který trochu zvyšuje přetučnění a krásně voní) či cukr (pro zvýšení pěnivosti). Výsledná vůně s pomerančem a pačuli je velmi příjemná!

Recept

  • 15 % kokosový olej
  • 10 % mangové máslo
  • 5 % bacuri máslo
  • 68 % olivový olej pokrutinový
  • 2 % ricinový olej
  • 8 % přetučnění NaOH + navýšení kvůli citrátu
  • 2 díly odvaru z kakaových slupek + 1 % cukru + 2 % kyseliny citronové
  • 1 kapka CO2 Rozmarýn na 100 g lipidů
  • 2 % EO: 1 díl Pomeranč, 1 díl Pačuli

20 gramů kakaových slupek (mám je z čokoládovny Jordi's) jsem zalila 200 gramy vody a hodinu mírně povařila. Slupky jsem přecedila. Asi třetina tekutiny mi chyběla - dolila jsem ji demineralizovanou vodou. Poté jsem v roztoku rozpustila cukr a kyselinu citronovou. Nakonec jsem pomalu a za stálého chlazení ve studené vodní lázni vmíchala NaOH (nezapomeňte ho kvůli citrátu navýšit!). Náslledně jsem rozehřála pevné lipidy, přilila k nim tekuté a esenciální oleje a přikápla CO2 Rozmarýn. Zmýdelňovala jsem při rozdílu teplot 42 a 44°C. Hmota šla hodně rychle do stopy, a tak jsem ji do formy musela kydat (původně jsem ji chtěla do krabice lít skrze široké víčko, avšak nakonec jsem musela celý vršek odříznout). Pokusila jsem se část hmoty zesvětlit oxidem titaničitým rozmíchaným ve vodě a část ztmavit kakaem, ale to vzhledem k vysoké tuhosti vyznělo spíše doztracena. Nalepila jsem zpět vršek krabice a zabalila ji volně do ručníku. Namísto trouby se o dostatečnou gelovou fázi tentokrát postaral cukr v mýdle. Druhý den jsem krabici nastříhla, po částech z mýdlového bloku odmotala a krájela oválky. Třetí den jsem část mýdel orazítkovala. 







Komentáře