Praní v kokosovém mýdle

Moje máma prala v komerčním pracím prášku, přestože nepoužívala aviváž. Když jsem se osamostatnila, nebavilo mě tahat bedny prášku, a tak jsem prala v gelových kapslích. Výsledek neslavný a navíc to nebylo nic ekologického. Najela jsem proto na gel z mýdlových ořechů, který se samozřejmě ukázal jako ještě méně efektivní - neporadil si třeba se skvrnami od potu. Vzhledem k mé zálibě v mýdlaření je hodně zvláštní, že až poté jsem se rozhodla vyzkoušet kokosové mýdlo na praní, jehož účinek jsem postupně vylepšovala, až jsem se ustálila na třech složkách: prací sodě + kokosovém mýdle + máchadle

Prací soda

Pro změkčení vody, snadnější rozpuštění a zefektivnění účinku kokosového mýdla jsem si koupila 5 kg pytel práškové prací sody od Tierra verde (Na2CO3). Budu ho mít nejspíše hodně dlouho, protože mi stačí nasypat jen lžičku přímo do bubnu pračky. Když jsem sody dala více, vytvořil se mi na bubnu bílý povlak, potřebné množství ovšem závisí na tvrdosti vaší vody. Nevýhodou této tzv. tvrdé sody je, že obsahuje složku, která působí zašednutí prádla. Proto zkuste prát bílé kousky bez sody, nebo je předtím namočte v Peruhličitanu sodném (např. Puer od Tierra verde). Já to samé dělám i s utěrkami. 

Kokosové mýdlo

Skvělý článek o výrobě kokosového mýdla najdete u Míši z Prostěmejdlo.cz. Já používám trochu jiný recept, který se snadněji strouhá. Mýdlo vyrábím metodou HP, protože se mi tak lépe hlídá teplotní management. Dávkuji dle znečištění prádla 1-2 lžíce nastrouhaného mýdla přímo do bubnu pračky. 

Můj recept na kokosové mýdlo 

  • 85 % kokosový olej
  • 15 % slunečnicový olej
  • 0 % přetučnění NaOH
  • 2 díly vody
  • 4 % citrát
  • 2 % francouzský prací jíl Terre de Sommières


Máchadlo

Máchadlo mi zachránilo eko praní. Když jsem oblečení vyprané v gelu z mýdlových ořechů nechala dlouho ležet ve skříni, působilo na mě, jak kdyby mýdlo na tkanině zežluklo. Tkaniny vyprané v kokosovém mýdle zase byly ztvrdlé a zoufale volaly po aviváži. Máchadlo řeší obojí! Vyrábím si ho sama a to tak, že do sklenice od mléka naliji/nasypu potřebné suroviny a protřepu. Dávkuji 40 ml do nádobky na aviváž, která se spouští v posledním cyklu praní. 

Můj recept na máchadlo (750 ml)

  • 525 g voda
  • 150 g kyselina citronová
  • 75 g etanol 96 % 
  • 15 kapek EO pomeranč
Pokud si uvedené prostředky nechcete vyrábět, můžete je samozřejmě koupit, třeba v Mydlárně Bohemikus a v Econee. Některé suroviny pro výrobu seženete v Nature-store

Komentáře