Látkování I: Budu látkovat!

Čekáme miminko. Je to paráda, ale taky starost. Kde bude spát? Co mu oblíkneme? A jak se to vlastně přebaluje? Snažím se vše řešit průběžně, když mě to zrovna baví. Nejvíce času dosud zabralo nastudování přebalování, a to nejlépe pěkně po staru pomocí látkových pratelných čtverců. Já to považovala za samozřejmost - je to přece levnější, ekologické, lokální a snižuje se pravděpodobnost opruzenin. Představa, že tahám balíky plen do a ze čtvrtého patra bez výtahu, mě taky neuchvátila. Byla jsem proto překvapená, že drtivá většina žen volí cestu jednorázovek, a tak mám v okolí jen jednu kamarádku, která nadšeně látkuje. Vypozorovala jsem, že plno nastávajících maminek by to zkusit chtělo, ale před porodem raději nic nekoupí kvůli nadvýběru a radám typu "něco jiného se hodí na hubené a něco jiného na baculatější dítě". Po porodu už na vytvoření výbavičky nemají náladu. Proto bych se ráda podělila o to, jak postupuji já (a později snad také, jak jsem se svou volbou ne/spokojená). 


První rady jsem získala na webu Látkové-pleny.cz. Článek o látkovací výbavě je přehledný, nabízí různé finanční varianty a jejich specifikaci. Pochopila jsem, že ať se rozhodnu jakkoliv, vždy potřebuji savou a svrchní část, která zabrání protečení. Savost mohu zvýšit vložením savého jádra, práci při odstraňování hovínek si mohu ulehčit vložením separační vrstvy. Nabídka na přidruženém e-shopu mi připadala různorodá a zároveň kvalitní, a tak jsem první objednávku udělala tam. 

Nenašla jsem zde všechno, co jsem hledala. Přes den bych ráda používala čtverce, které kdyžtak docpu savou plenkou, a svrchňáky. Na noc a na cesty si ulehčím práci kalhotkovými plenkami a snad tak eliminuji jednorázovky na nutné minimum. Přitom se chci vyhnout bambusu a používat pouze bavlnu. Bambus sice lépe saje, ale také mnohem hůře schne a já nechci sušičku. Jo, jsem divná. Sušička je další drahý krám do bytu zatíženého hypotékou a ničí oblečení :+D. 

Druhou objednávku jsem tedy naplánovala u Breberek, které nabízí bavlněné kalhotkové plenky ušité v Poděbradech <3 a plno dalších kousků s nádhernými vzory. Další nákup byl bazarový - zkusila jsem koupit svrchní novorozenecké kalhotky za třetinovou cenu, protože jedno miminko je většinou nezvládne zničit, a fakt vypadají dobře! Hromadu zejména kapsových plenek mi poslala také kamarádka, která látkovala jen do narození druhého potomka. 

Moje výsledná výbava tedy vypadá zhruba následovně: 

  • 2 ks novorozenecké svrchní PUL kalhotky Petit lulu
  • 1 ks novorozenecké natahovací PUL kalhotky Fox-plenky
  • 40 ks bavlněné plenky XKKO Staré časy
  • 2 ks snappi sponky Popolini 
  • 10 ks bavlněné vkládací plenky Popolini 
  • 4 ks bavlněné novorozenecké kalhotkové plenky Breberky
  • 100 ks separačních ubrousků XKKO

Na později mám/plánuji dokoupit: 

  • 2 ks jednovelikostní svrchní kalhotky Petit lulu 
  • 2 ks jednovelikostní svrchní kalhotky Bamboolik s křidélky 
  • 2 ks natahovací PUL kalhotky do šátku a na noc Fox-plenky a Petit lulu
  • 8 ks bavlněné kalhotkové plenky Breberky

Výsledná cena mé výbavy by se měla pohybovat okolo 10 tis. Kč. Přijde vám to jako přílišná řacha? Musím holt vydržet alespoň 10 měsíců, pak už budu látkovat jen za cenu praní, protože druhé miminko výbavu zdědí. Koupě jednorázovek vyjde minimálně na tisícovku měsíčně. A vždycky můžete upřednostnit nákup od maminek, které prodávají to, co jim nevyhovuje, anebo to nestihly zničit. Pokud máte nějaké dotazy, na Facebooku funguje skupina o látkování

PS: Někdy na jaře můžete očekávat mé autentické dojmy z látkování. Kamarádka prohlásila, že je zvědavá, jestli to dám. Já taky! 

Komentáře