Jemné mýdlo s lanolinem, zinkem a březovou mízou

Nikdy bych nevěřila, že půl roku nesáhnu na výrobu mýdla! Jenže stěhování, konec home officu a další veselé záležitosti rozhodly za mě. Nakonec jsem si na výrobu mýdla musela vzít dovolenou =D. Ale je tady: jemné mýdélko s hromadou zajímavých surovin, které jsem si chtěla už dávno vyzkoušet. Můžete ho použít na ruce i do sprchy a urazit by nemuselo ani citlivou pokožku. Ráda bych vyzdvihla především březovou mízu obsahující kromě řady minerálů také přírodní cukry, které pomáhají mýdlo napěnit (a urychlují stopu, takže na složitější vzory zapomeňte). 

Recept

  • 20 % Palmojádrový olej
  • 20 % Bambucké máslo
  • 10 % Hovězí lůj
  • 5 % Lanolin
  • 40 % Slunečnicový High Oleic! olej 
  • 5 % Třešňový olej
  • 10 % přetučnění NaOH (pokud vaše březová míza obsahuje kyselinu citronovou, přetučnění se maličko sníží)
  • 1 díl březové mízy + 1 díl vody
  • 1 % esenciálních olejů: 1 díl Lavandin, 1 díl Sladký pomeranč
  • 1 % růžového jílu
  • 0,1 % oxidu zinku

Kyseliny

  • laurová 10 %, myristová 4 % (-> mýdlo bude dostatečně pěnit, pěnivost podpoří i cukry v míze či jíl)
  • palmitová 7 %, stearová 12 % (-> mýdlo bude pevné a odolné, zpevní jej i lanolin a jíl)
  • olejová 51 %, linoleová 6 %, linolenová 1 % (-> mýdlo bude mega pečující) 

Nejdříve jsem si připravila louh. Protože moje březová míza obsahovala kyselinu citronovou, přimíchávala jsem hydroxid do tekutin velmi pomalu. Výsledná barva roztoku byla nažloutlá. Zinek i jíl jsem si předem rozmíchala v trošce slunečnicového oleje. Poté jsem si rozpustila lipidy a přilila tekuté oleje. Do nich jsem vmíchala esenciální oleje a zinek. Louh jsem vzhledem k většímu podílu tuhých tuků přidávala při teplotách 46/48°C a promixovala do střední stopy. Poté jsem oddělila asi pětinu hmoty, která zůstala neobarvená. Většinu jsem obarvila růžovým jílem. Polovinu jsem hned odlila do formy, pak jsem střídavě nalévala růžovou a bílou hmotu. Na konci již byla mýdlová hmota parádně tuhá a šla formovat lžící. Část vršku jsem posypala cukrovými perličkami a stříbrnými třpytkami. Formu jsem dala otevřenou na hodinu do trouby vyhřáté na 50°C. Pak jsem troubu vypnula, mýdlo z ní vytáhla až po 18 hodinách a nakrájela. Za dalších 24 hodin jsem razítkovala.




TIP! Podle mě by vypadalo báječně, kdybych na nejvyšší vrstvu použila hanger swirl =)

Komentáře