HP mýdlo mléko, med a oves

Mléko, med a oves, to jest americká klasika. Všechny tři složky přispívají k lepší pěnivosti, takže můžete ubrat kokos, nebo místo něj použít šetrnější palmojádrový olej. Mýdlo navíc přirozeně pěkně voní, proto doporučuji nepřidávat esenciální olej, popř. vůni jen podtrhnout trochou mateřídoušky anebo třeba RAW kakaovým máslem. HP metodu jsem zvolila, neboť je zábavná a výrobu tohoto mazlíka dokáže maximálně zpříjemnit! 


Recept

  • 35 % lískooříškový olej
  • 20 % palmojádrový olej (nikoliv palmový!)
  • 20 % bambucké máslo
  • 15 % kakaové máslo
  • 10 % slunečnicový olej (macerát kurkumy)
  • 10 kapek CO2 Rozmarýn na 1 kg olejů
  • 0 % přetučnění NaOH
  • 1,5 dílu mléka (zmraženého)

Přetučnění

  • 10 % mangové máslo
  • 10 % avokádový olej
  • 2 % medu rozpuštěného v 1 dílu vody
  • 2 % ovesného hedvábí 

Mastné kyseliny (bez přetučnění)

  • laurová 10 %, myristová 3 % (-> mýdlo bude dostatečně pěnit, pomůže i mléko, med a oves)
  • stearová 15 %, palmová 9 % (-> mýdlo bude průměrně pevné a odolné, vytvrdí jej i oves)
  • olejová 46 %, linoleová 13 % (-> mýdlo bude hodně pečující, pečují i nezmýdelněné oleje z přetučnění)

Místo vody jsem použila mléko, které jsem si zmrazila, abych minimalizovala vznik výparů po přidání hydroxidu sodného (k tomu blíže Prostě mejdlo). Nádobu jsem pak pro jistotu ještě chladila. Barva louhu by měla být žlutá až naoranžovělá. Mezitím jsem si zahřála lipidy pro 0 % přetučnění a předehřála pomalý hrnec. V tom jsem oleje smíchala s louhem, prošlehala do stopy a přikryla poklicí. Když se veškerá hmota převařila, promíchala jsem ji a nechala znovu převařit. To už jsem testovala přítomnost louhu pomocí fenolftaleinu (dokud růžoví, je třeba pokračovat ve střídavém míchání a prohřívání). Po třetím převaření už jsem mohla přidat zahřáté tuky (přetučnění) smíchané s ovesným hedvábím a med rozpuštěný ve vodě. Řádně jsem promíchala a nechala ještě trochu zahřát. Po dalším promíchání už jsem hmotu lila do formy a přizdobila ovesnými vločkami. Formu jsem přiklopila víkem a dala do druhého dne odpočívat pod topením. Krájela jsem z boku, aby vločky nezpůsobily nerovnosti, a po dvou dnech razítkovala. Mýdlo nechám stejně jako v případě CP metody alespoň měsíc zrát.









Komentáře