Kombinované mýdlo s citrátem

Protože mě čeká stěhování do nového bytu, uviděla jsem v tom příležitost pracovat jen s tím, co mám k dispozici (tzn. spotřebovat zbytky) a zároveň konečně začít šetřit (protože jestli budeme mít co jíst, až začneme platit hypotéku, tak se tomu budu dost divit). Na pořad dne se tak dostalo bambucké máslo, které poslední dobou beru na milost jen v HP mýdlech (protože se hrozně blemcá, nemůžu si pomoct) a také pořádně starý macerát pampelišky v olivovém oleji, či esenciální olej Bergamot krátce po spotřebě. Vzniklo tak jakési kombinované mýdlo z rostlinných i živočišných tuhých tuků, což jsem prozatím nezkusila. Citrát běžně nepřidávám, ale protože nevím, zda budeme i v novém mít stále tak skvělou měkkou vodu, raději jsem ho do receptu zakomponovala.

Recept

  • 25 % Kokosový olej
  • 20 % Bambucké máslo
  • 20 % Sádlo
  • 30 % Olivový olej extra virgin (macerát pampelišky)
  • 5 % Slunečnicový olej
  • 8 % přetučnění NaOH + navýšení kvůli citrátu
  • 3 % kyseliny citronové
  • 2 díly vody
  • 2 % esenciálních olejů: 4 díly Lavandin, 4 díly Bergamot, 2 díly Pačuli
  • 1 % ovesné hedvábí
  • modrý jíl
  • indigo

Kyseliny

  • laurová 12 %, myristová 5 % (-> mýdlo bude dostatečně pěnit, pěnivost podpoří i citrát, hedvábí a jíl)
  • palmitová 13 %, stearová 12 % (-> mýdlo bude pevné a odolné, zpevní jej i hedvábí a jíl)
  • olejová 42 %, linoleová 10 % (-> mýdlo bude hodně pečující)

Nejdříve jsem si připravila citrát a pomaličku do něj přidávala NaOH. Postup na práci s citrátem najdete na blogu Přímo od včelařky. Indigo i modrý jíl jsem si předem rozmíchala v trošce oleje. Poté jsem si rozpustila lipidy a přilila tekuté oleje. Do nich jsem vmíchala esenciální oleje a ovesné hedvábí. Louh jsem vzhledem k většímu podílu tuhých tuků přidávala při teplotách 42/44°C a promixovala do střední stopy. Do formy jsem odlila první vrstvu (nebarvenou), poté jsem si odlila třetinu hmoty a přibarvila ji modrým jílem. Polovinu této hmoty jsem nalila do formy a přelila ji nebarvenou hmotou. Do zbytku s modrým jílem jsem přikápla indigo a nalila čtvrtou vrstvu. Závěrečná vrstva je opět nebarvená. Poté jsem vzala "U" drát a vrstvy projela ve vlnkách ("hanger swirl"). Vršek jsem pokapala zbytky modré a zaswirlovala si čínskou hůlkou. Formu jsem přiklopila a dala na 50 minut do trouby vyhřáté na 50°C. Pokud budete dělat z kila olejů, můžete mýdlo v troubě nechat klidně hodinu, já dělám poloviční dávku a zkouším dobu zkracovat. Pak jsem troubu vypnula, mýdlo z ní vytáhla až po 18 hodinách a nakrájela. Na poslední fotce vidíte testování bezpečnosti roztokem Fenolftaleinu. 









TIP! Myslím si, že by bylo hezčí, kdyby první vrstva nebyla bezbarvá, nýbrž světle modrá. Naopak jsem mohla přidat ještě další tmavě modrou vrstvu. Tak někdy příště!


Komentáře