Pohlédněte do dálky – Landscape Soap

Dlouhou dobu jsem obdivovala všemožná vrstvená mýdla odrážející atmosféru ročních období, vzpomínek na prázdninové dálky i pohledů na noční oblohu. A právě tu jsem se rozhodla vyzkoušet, když mi dorazila forma na sluníčko či úplněk. Snažila jsem se vytvořit takový recept, který mi umožní smíchat alespoň dvě barvy, ale zároveň rychle tuhne, abych výrobou netrávila hodiny. Vypomoci si můžete i urychlujícími esenciálními oleji, ale já chtěla mýdlo vonící jen RAW kakaovým máslem. Zakomponovala jsem do něj pro mě netypickou surovinu – rýžový olej, který obsahuje narozdíl od jiných tekutých olejů i trochu nasycených mastných kyselin přispívajících k tvrdosti mýdla.

Recept (500 g)

  • 25 % Kokosový olej (125 g)
  • 20 % Kakaové máslo RAW (100 g)
  • 40 % Rýžový olej (200 g)
  • 15 % Slunečnicový olej (75 g)
  • 5 kapek CO2 extraktu Rozmarýn
  • Aktivní uhlí z kokosu, indigo, oxid titaničitý
  • 7 % přetučnění NaOH (68 g)
  • 2 díly vody (136 g)

Obsah kyselin

  • laurová 12 %, myristová 5 % (-> mýdlo bude dobře pěnit)
  • palmitová 18 %, stearová 9 % (-> mýdlo bude hodně pevné a odolné)
  • olejová 27 %, linoleová 25 %, linolenová 1 % (-> mýdlo bude hodně pečující, ale taky náchylnější ke žluknutí – dorovná kakaové máslo a CO2 Rozmarýn)

Asi týden předem jsem vyrobila o 100 g neparfemovaného mýdla víc, abych jimi mohla naplnit formu na úplněk. Bylo vedro, a tak jsem se nebála nechat “trubku” projít saponifikací bez balení do ručníku či zahřívání v troubě. 

Louh a lipidy jsem rozdělila napůl – vznikaly tak dvě oddělené mýdlové hmoty (první s aktivním uhlím, druhá s indigem). Jeden louh jsem dělala v nerezu, jeden v plastu. Ten překvapivě zůstal déle horký. Aktivní uhlí a indigo rozmíchejte v oleji, oxid titaničitý v trošce vody. Pozor, je to prevít a rád dělá hrudky! První hmota: Aktivní uhlí jsem přidala do olejů a rozmíchala. Při teplotách 40°C a 42°C jsem přilila louh a šlehala do hustší stopy. Směs jsem nalila na dno formy, počkala, až dostatečně ztuhne a projela připraveným kartonem, který měl představovat město. Druhá hmota: Do olejů jsem vmíchala indigo a rozmíchala. Při teplotách 36°C a 38°C jsem vmíchala louh a šlehala do střední stopy. Poté jsem půlku hmoty oddělila, zesvětlila ji oxidem titaničitým, promíchala a nalila do dvou míst tmavší hmoty (in the pot swirl). Je docela těžké vybalancovat hustotu vrstev. První už byla celkem ztuhlá, a tak jsem ji zalila půlkou indigové směsi. Pak jsem do ní vložila váleček představující úplněk a zalila ho druhou půlkou směsi. Občas jsem formou ťukla o dno, abych vyklepala případné bubliny. Vršek jsem tvarovala lžící a posypala biodegradabilními třpytkami. Uzavřenou formu jsem dala na hodinu a půl do trouby vyhřáté na 50°C. Poté jsem troubu vypnula a mýdlo nechala do rána uvnitř. Domečky se mi splácly (buď jsem měla málo tlustý karton, nebo aplikovala druhou vrstvu brzy). Ale stejně je to paráda!












 A takhle vypadala moje pozdější solanková verze této techniky: 

Komentáře