Sprchové HP mýdlo se šípkovým pyré

Upřímně, nesnáším podzim. Připadá mi, že všechno dobré na půl roku skončí. Přichází doba, kdy se budu domů brodit promrzlá, v dešti, nebo břečkou. Šípkové mýdlo mi ovšem ukázalo, proč plno lidí podzim rádo má – kvůli skvělým surovinám, jejich barvám a vůním. Šípky jsou jednou z nejzajímavějších podzimních surovin a přitom obsahují řadu vitaminů a flavonoidů, díky nimž jsou přidávány do kosmetických výrobků. Rozhodla jsem se použít metodu HP, při které mohu lépe kontrolovat jejich zapracování do mýdlové hmoty. Pokud jste ji nikdy nevyzkoušeli, vřele doporučuji kurzy Hedviky Vychytilové.

Základní hmota (500 g)

  • 20 % kokosový olej (100 g)
  • 20 % bambucké máslo (100 g)
  • 20 % sádlo (100 g)
  • 30 % slunečnice HO (150 g)
  • 10 % konopný olej (50 g)
  • 10 kapek CO2 Rozmarýn
  • pyré ze 150 g šípků
  • 0 % přetučnění NaOH (72 g)
  • 2 díly vody (144 g)

Přetučnění (15 %)

  • 10 % LZS mango máslo (50 g)
  • 5 % LZS avokádový olej (25 g)
  • 2 % esenciální oleje (5 g Šalvěj, 3 g Pomeranč, 2 g Skořice)

Obsah kyselin (bez přetučnění)

  • laurová 10 %, myristová 4 % (-> mýdlo bude méně čistit a pěnit, což podpoří šípkové pyré)
  • palmitová 10 %, stearová 13 % (-> mýdlo bude méně pevné a odolné, a tak je třeba hlídat, aby pořádně proschlo)
  • olejová 47 %, linoleová 10 %, linolenová 2 % (-> mýdlo bude hooodně pečující)

Den předem jsem si připravila šípkové pyré. Odřezala jsem šťopky a šípky půl hodiny povařila v dvojnásobném množství vody. Nechala jsem vychladnout, rozmixovala tyčovým mixérem a propasírovala přes hrubší sítko. Získala jsem misku šípkového pyré, které jsem pak skladovala v lednici. Připravila jsem si louh a v kastrůlku jsem si rozpustila tuhé lipidy. Ty jsem vlila do pomalého hrnce, přidala tekuté lipidy a pyré. Vše jsem prošlehala a nechala prohřívat na nízký stupeň. I při HP metodě je třeba, aby byl louh teplejší než lipidy. V mém případě měly lipidy 48°C, louh 50°C. Mixovala jsem celkem dlouho do konzistence pudinku. Zvýšila jsem teplotu, přikryla pokličkou a nechala prohřívat. Je třeba, aby se celá hmota provařila, což zajistíte sledováním jejího stavu. Ca po 10-15 minutách je třeba hmotu promíchat metličkou a otestovat fenolftaleinem. Ve chvíli, kdy přestává růžovět, je čas přidat přetučnění. Do základní hmoty jsem přidala přetučnění (o obdobné teplotě jako základní hmota!) a esenciální oleje. Vše jsem promíchala metličkou, pak stěrkou a odlila do formy. Protože mýdla bylo fakt hodně, naplnila jsem celou formu a nemohla ji přikrýt. Bála jsem se, aby zbytečně neprochladlo. Proto jsem ho dala do trouby a nechala na 50°C po dobu 15 minut prohřát. Troubu jsem pak otevřela až po 18 hodinách a mýdlo nakrájela. Při krájení může být ve středu světlejší než po stranách, to je v pořádku. Postupně ztmavne. 













Komentáře