Sprchové HP mýdlo s vysokým podílem mango másla

Mýdla vyrobená HP metodou (tzn. za tepla) mě lákala už velmi dlouho, protože spíše než na design jsou zaměřena na složení – a na to já slyším. Je s nimi ovšem mnohem víc práce a na internetu přitom najdete mnohem méně informací než k CP metodě (tzn. za studena). Nejdříve jsem vyzkoušela HP mýdlo z Mydlárny Bohemikus a když jsem zjistila, že mi vyhovuje, vydala jsem se na jejich kurz. Myslím si, že je to nejlepší možnost, jak si HP metodu osvojit, protože vlastně pořád pracujete ve vulkánu a nepochybuji o tom, že bych bez Hedviky za zadkem začala ihned vyšilovat. Ani následující řádky nejsou návodem jak na HP – jednoduše proto, že ji rozhodně neovládám. Jsou spíše prezentací mých prvních krůčků k pochopení této metody. 

Protože jsem potřebovala vyprázdnit kbelík s nerafinovaným mango máslem, rozhodla jsem se použít ho jako základ (zvěrstvo, já vím!). Kromě toho jsem tu měla macerát pampeliškových květů v olivovém pomace oleji, který měl přispět ke žluťoučké barvě. Do přetučnění jsem kromě manga zvolila i další luxusní suroviny, které díky HP metodě zůstanou nezmýdelněny. Mýdlo jsem ovoněla vánoční kombinací esenciálních olejů.

Základní hmota (500 g)

  • 38 % olivový olej pomace – macerát pampeliškových květů (190 g)
  • 30 % mango máslo – můžete použít rafinovanou formu (150 g)
  • 20 % kokosový olej (100 g)
  • 10 % slunečnicový olej (50 g)
  • 2 % ricinový olej (10 g)
  • 0 % přetučnění NaOH (72 g)
  • 2 díly vody (144 g)

Přetučnění (25 %)

  • 10 % LZS mango máslo (50 g)
  • 10 % LZS kaméliový olej (50 g)
  • 5 % bambucké máslo divoký sběr (25 g)
  • 2 % kaolinu (10 g)
  • 2 % oxidu zinku (10 g)
  • aloe vera gel na rozmíchání
  • 2 % esenciální oleje (4 g Pačuli, 4 g Pomeranč, 2 g Skořice)

Obsah kyselin

  • laurová 10 %, myristová 4 % (-> mýdlo bude méně čistit a pěnit, což podpoří kaolin a aloe vera) 
  • palmitová 10 %, stearová 15 % (-> mýdlo bude méně pevné a odolné, což maličko podpoří kaolin a zinek) 
  • olejová 43 %, linoleová 13 %, linolenová 1 %, ricinolejová 2 % (-> mýdlo bude hodně pečující)

Nejdříve jsem si připravila a rozpustila všechny ingredience: v pomalém hrnci lipidy pro základní hmotu, v menším obyčejném lipidy pro přetučnění a rovněž další látky a esenciální oleje. Kromě toho jsem připravila louh. V první fázi se louh (minimálně při stejných teplotách jako v případě CP, ale já to dělala při vyšších: ca 55/60°C) nalije do lipidů pro základní hmotu a vyšlehá se do husté stopy. Následně jsem hmotu přiklila pokličkou a nechala prohřát, dokud se hmota nepřevařila (nevím, jak to jinak nazvat). Poté jsem ji promíchala stěrkou a proces několikrát opakovala. Jo… to mýdlo je pak opravdu vymazlené! Abych poznala, zda proběhla saponifikace, hmotu jsem vždy po promíchání otestovala roztokem Fenolftaleinu. Pokud přestane růžovět, je možné přidat přetučnění. Do základní hmoty jsem přidala lipidy (o obdobné teplotě jako základní hmota!) a esenciální oleje. Vše jsem promíchala a polovinu odlila do formy. Zbytek jsem barvila kašičkou vytvořenou z kaolinu, zinku a aloe vera gelu. Výsledné mýdlo není dokonalé – musím se zlepšit hlavně v hlídání teplot a rychlosti lití do formy – ale jsem na něj neskonale pyšná! A co vy, půjdete do toho taky? 








Komentáře