Moje první mýdlo a co všechno jsem udělala špatně

Dlouho jsem se zamýšlela nad tím, zda tento článek opravdu zveřejnit. Co když mě to zdiskredituje a o mé rady už nebude nikdo stát? Ale třeba to někoho plácne přes prsty, aby nedělal ty samé blbosti jako já… Své první mýdlo jsem totiž vyrobila už v roce 2013. Dostala jsem od mamky knížku Susan Cawichové z doby, kdy ještě neexistoval tyčový mixér. Přečetla jsem ji, obstarala nějaké ty oleje, hydroxid z drogerie Teta a extrakt z grepfruitových jader a šlo se na věc! Nedá se říct, že jsem měla k dispozici vyloženě špatný postup, jen jsem značně podceňovala důležitost mnoha jeho kroků. 

Blbost č. 1: Neměla jsem potřebné pomůcky. 

Jak jsem již napsala, nevěděla jsem, že mohu použít tyčový mixér (ani jsem ho nevlastnila) a míchala jsem si jen tak lážo plážo rukou. Na tom není nic špatného, ale je lepší dělat to poprvé pod dohledem někoho zkušeného. Jestli jsem dosáhla stopy, rozhodně jsem to nepoznala–prostě jsem přestala míchat, když už to byla moc velká otrava.

Nevlastnila jsem váhu, takže jsem gramy přepočítávala na mililitry. Jo, čtete dobře. Nebudu vám psát, jak jsem to dělala, abych k tomu nenavedla někoho dalšího. Nefunguje to! Mýdlu trvalo 4 dny, než se z něj stalo mýdlo a nepochybně bylo podlouhované jak blázen. Přispět k tomu mohl i výše zmíněný hydroxid na odpady, i když tenkrát to s ním asi nebylo až tak zlé jako dneska, protože pozdější mýdla už se povedla.

Také teploměr na tekutiny jsem si zakoupila teprve minulý rok. Do té doby jsem čekala, až oleje i louh vychladnou na přibližně stejnou teplotu. Pravděpodobně jsem měla štěstí, že louh nechladne tak rychle jako oleje, protože hmota se jen málokdy srazila. A když se srazila, mýdlo to během zmýdelnění vždycky nějak zvládlo. Dnes už ale vím, že bez teploměru je to zbytečný vabank. 

Blbost č. 2: Nenakoupila jsem na specializovaném e-shopu, nýbrž v Tescu, drogerii a ve zdravé výživě. 

To víte, chtěla jsem to rychle a balíček z Mýdlového světa měl přijít až za pár dní. O doporučených poměrech nasycených a nenasycených mastných kyselin pro začátečníky (50:50) jsem věděla houbeles, takže dostupné oleje musely stačit! Zvolený recept obsahoval 20 % kokosového oleje, což byla jediná surovina s vyšším bodem tání. Zbylé oleje byly: olivový pokrutinový (40 %), slunečnicový (20 %), olivový extra virgin (10 %) a sojový (10 %). Korunoval to hydroš na trubky z Tety. Dnes se divím, že to mýdlo ztuhlo a stejně tak se divím, že bylo bezpečné. Ale bylo! Navzdory jiným přešlapům jsem totiž byla vybavena pH papírky ze zdravotních potřeb, které sice používám doteď, ale když mě nahlodá podezření, neváhám vytáhnout i roztok Fenolftaleinu.

Blbost č. 3: Udělala jsem si vlastní recept a nacpala tam med.

První část blbosti pramení z toho, že jsem chtěla vyrobit mýdlo ze surovin, které jsem měla k dispozici. Druhá zase z toho, že jsem byla namyšlená. Jo, věděla jsem, že med je pokročilá surovina (na kterou jsem si mimochodem podruhé troufla až nedávno!). Ale stejně jsem ho tam dala a on se nerozpustil a nespojil s oleji. Dneska mají začínající mýdlařky mnohem snadnější situaci než před několika lety. Postup mohou předem shlédnout na nespočtu videí. Existuje blog Přímo od včelařky, kde se načerpají potřebné základy v češtině a na Facebooku funguje několik aktivních skupin, kde se dozví mnoho dalšího. Informovanost se týká i bezpečnostních rizik, která mi na jednu stranu občas připadají zbytečně nafouknutá, na druhou stranu mé začátky jasně svědčí o tom, že přesně takovou výhružnou masáž bych tenkrát potřebovala. 

Takhle ten můj medový zázrak vypadal: 

Závěrem budiž zhodnoceno, že jsem špatně udělala všechno. Úplně všechno! A vůbec jsem si toho nevšimla, protože to náhodou vyšlo a nesežralo mě silně alkalické cosi. Naštěstí jsem se vzdělávala dál a postupně přikupovala další suroviny a pomůcky. A právě o tom to je: nenechat se odradit a neustále na tom pracovat =).

 

 

 

 

Komentáře